c e l n í ú ř a d z l í n :
N á p l ň č i n n o s t í o d d ě l e n í a p o b o č e k C Ú
dle Organizačního řádu Celní správy České Republiky. V rámci celního úřadu jsou vykonávány tyto agendy:
 |
kanceláře CÚ, |
 |
informatiky, |
 |
jednotné aplikace kontrolních a řídících mechanismů, |
 |
právní podpory celního a daňového řízení, |
 |
správy příjmů, |
 |
revize správnosti vyměřených cel a daní, |
 |
vymáhání a exekucí, |
 |
celního řízení, |
 |
daňového řízení, |
 |
kontrol, |
 |
mobilního dohledu. |
H l a v n í č i n n o s t i v a g e n d á c h v y k o n á v a n ý c h n a C Ú
Agenda Kanceláře CÚ
- podpora řízení a koordinace, činnosti sekretariátu ředitele CÚ a jeho zástupce,
- zpracování personálních náležitostí ve vymezeném rozsahu, kontrola výkazů docházky,
- zpracování personálních náležitostí ve vymezeném rozsahu, kontrola výkazů docházky,
- koordinace a zabezpečení vymezených úkolů týkajících se svobodného přístupu k informacím a spolupráce s veřejností,
- zabezpečení vymezených úkolů v oblasti ochrany osobních údajů,
- zajištění vymezených úkolů MTZ a vystrojování zaměstnanců CÚ, koordinace a zajištění stanoveného rozsahu údržby a provozu budov a zařízení, revizí, zkoušek a s tím spojených činností a opatření k hospodárnému využívání svěřených prostředků, zajištění majetkové evidence,
- zajištění vymezených úkolů v oblasti ostrahy budov CÚ, využití EPS, EZS, úkolů BOZP a požární ochrany.
- zajištění provozu a údržby vozidel přidělených na CÚ, kontroly jejich technického stavu, realizace opatření k jejich hospodárnému využití, zajištění servisních prohlídek, oprav a kontrol ve STK, zpracování měsíčních výkazů ”výkonu motorového vozidla”,
- zajištění stanovených úkolů civilní ochrany a úkolů souvisejících s mimořádnými situacemi,
- zajištění činností personální podpory ředitele CÚ, včetně sociálních otázek, koordinace a přípravy vzdělávání zaměstnanců.
Agenda Informatiky
- soustřeďování dat z činnosti CÚ a správa datové základny CÚ,
- b) zajišťování provozu celních informačních subsystémů v rámci CÚ a spojení CÚ s nadřízenými útvary a s externími subjekty při výměně datových a textových souborů,
- zajišťování úkolů v oblasti bezpečnostní politiky IS CS v rámci CÚ,
- správa datové sítě, zajišťování efektivního využití komunikačních prostředků lokální a rozsáhlé sítě Finet-CIS a telekomunikačních prostředků v rámci CÚ,
- instalace a správa jednotného softwarového vybavení útvarů CÚ, provádění kontroly instalované VT a efektivnosti jejího využití, koordinace rozšiřování VT v rámci CÚ, zajišťování servisu a údržby VT ve stanoveném rozsahu,
- zajišťování informační podpory CÚ, příprava požadovaných přehledů a rozborů z datové základny, vyhodnocování funkčnosti a efektivnosti uživatelského SW užívaného na CÚ a v případě potřeby odůvodňování a navrhování změn,
- povolování elektronické komunikace.
Agenda jednotné aplikace řídících a kontrolních mechanismů
- koordinace a podpora jednotné aplikace vnitřních aktů řízení CS v rámci CÚ a stanovených kontrolních mechanismů, vyhodnocování jejich účinnosti, navrhování opatření k odstranění nedostatků a ke zvýšení efektivnosti výkonu celní správy v působnosti CÚ,
- plnění ostatních úkolů souvisejících s podporou řízení, s koordinací mezi útvary v rámci CÚ a se zajištěním jejich informovaností,
- příprava požadovaných přehledů a rozborů a zajišťování analytické podpory vedení CÚ, poskytování informací z analytické a kontrolní činnosti příslušným útvarům CŘ,
- organizování vyřizování stížností, podnětů a petic občanů adresovaných nebo postoupených CÚ,
- sběr, správa, vyhodnocení a koordinace využití dat z kontrolní činnosti CÚ, kontinuální analytická činnost podporující řízení rizik v rámci CÚ,
- kontrola výstupních dat vedených v informačních subsystémech určených pro celní a daňové řízení a kontrola údajů pro kontrolní mechanismy aplikované technologie celního řízení a daňového řízení,
- provádění dokumentační kontroly celního a daňového řízení a realizace ostatních kontrolních opatření souvisejících s efektivní správou cla a daní,
- spolupráce s ostatními útvary CÚ, navrhování na základě provedené analýzy rizik subjektů k zařazení do plánu kontrol a zpětné vyhodnocování účinnosti navržených opatření,
- zajišťování vymezených úkolů v oblasti výkaznictví, průběžná analýza základních údajů z provádění celního dohledu a z pracovního zatížení útvarů (VZÚVS).
Agenda právní podpory celního a daňového řízení
- provádění řízení o celních přestupcích, celních deliktech, jiných správních deliktech, přestupcích a jiných správních deliktech podle zákona o spotřebních daních,
- příprava právních úkonů směřujících k použití řádných či mimořádných opravných prostředků nebo ustanovení celních předpisů o opravách či rušení celních prohlášení a rozhodnutí CÚ,
- příprava rozhodnutí o povolení provozování dočasných skladů k opakovaným dovozům, k provozování celních skladů, o povolování režimů s ekonomickými účinky, o povolování zjednodušených postupů, včetně povolení schváleného příjemce či schváleného odesílatele podle ustanovení celních předpisů pro celní režim tranzitu,
- provádění daňového řízení a příprava rozhodnutí v daňovém řízení, pokud je vyměřován celní dluh z úřední povinnosti nebo z podnětu daňového subjektu a nebo je stanovována povinnost zaplatit nedoplatek,
- provádění úkonů a příprava podkladů pro rozhodování v rámci řádných a mimořádných opravných prostředků,
- příprava rozhodnutí o realizaci celního zástavního práva a jiného zástavního práva, příprava smluv o zřízení zástavního práva k zajištění celního dluhu,
- příprava rozhodnutí o povolení zničení zboží pod celním dohledem, o přenechání zboží ve prospěch státu,
- příprava ostatních individuálních právních a jiných úkonů týkajících se uplatňování dalších ustanovení celního zákona nebo zákona o celní správě,
- příprava předkládacích zpráv, návrhů a stanovisek pro potřebu celního orgánu 2. instance a pro GŘC.
Agenda správy příjmů
- zajišťování činností v oblasti
- správy příjmů vnitrostátní spotřební daně (evidence schválených platebních poukazů a jejich realizace),
- správy ostatních celních a daňových příjmů, poplatků,
- správy cizích peněz a nejasných plateb,
- vypočítávání a předepisování úroků z prodlení,
- provádění odvodů vlastních zdrojů na mimorozpočtový účet GŘC,
- provádění odvodů vnitrostátní spotřební daně a ostatních příjmů z dovozu a jejich zúčtování do národního rozpočtu,
- výkon pokladní činnosti a platební styk k bankovním účtům CÚ,
- vedení výkaznictví v oblasti příjmů (uzávěrky,výkazy, výkazy pro EU, rozbory),
- evidence, analýza a vymáhání nedoplatků,
- provádění činností v oblasti vymáhání nedoplatků cla, daní a poplatků vybíraných při dovozu zboží formou výzvy k peněžitému plnění v náhradní lhůtě,
- příprava podkladů pro rozhodnutí o ulehčení plateb, odpisů a prominutí, včetně oblasti přihlášení pohledávek ke konkursnímu řízení apod.,
- příprava podkladů a spolupráce při prodeji zboží a provádění dražeb, a pro právní úkony v oblasti daňových exekucí apod.,
- provádění vrácení přeplatků celních a daňových příjmů na základě rozhodnutí.
Agenda revize správnosti vyměřených cel a daní
- provádění kontrolní činnosti v oblasti správnosti výpočtu výměru vlastních zdrojů EU,
- výkon kontrolní činnosti při správě příjmů,
- kontrola dodržování lhůt v celním a daňovém řízení,
- zpracovávání rozborů v oblasti celních a daňových příjmů,
- zpracovávání a kontrola podkladů pro hlášení případů podvodů a nesrovnalostí v působnosti CÚ,
- evidence případů podvodů a nesrovnalostí a zpracovávání hlášení pro nadřízené CŘ,
- spolupráce s odborem 03 - Dohledu a kontroly CÚ, popřípadě CŘ při zpracování hlášení případů podvodů a nesrovnalostí.
Agenda vymáhání a exekucí
- provádění veškerých právních úkonů směřujících k vymáhání nedoplatků cla, daní a poplatků (včetně vnitrostátní SPD), včetně pokut uložených CÚ a předepsaných nákladů řízení, které nebyly zaplaceny ve lhůtě splatnosti,
- vyřizování záležitostí týkajících se konkurzního řízení do podání přihlášky, daňových exekucí, dražeb apod.,
- příprava a podávání žalob na neúčinnost právních úkonů (odporování právním úkonům), jiných určovacích žalob, odporů u smluv o prodeji a dalších žalob v rámci vymáhacího řízení, zastupování státu před soudy,
- výkon činností spojených s realizací zboží, které v souvislosti s porušením celně právních předpisů anebo na základě těchto předpisů připadlo státu,
- příprava rozhodnutí o povolení jednotného zápisu cla, o ulehčení plateb cla, o odkladu platby, o prominutí nebo vrácení cla o prominutí nebo vrácení SPD a o odpisu,
- vyhotovování exekučních příkazů na přikázání pohledávky na peněžní prostředky dlužníka na účtech vedených u bank.
Agenda celního řízení
- ukončování režimu tranzitu, včetně administrativních formalit pro vyřízení tranzitních operací, přijímání souhrnných celních prohlášení a celních prohlášení na propuštění zboží do jednotlivých celních režimů,
- povolování dočasných skladů, vyjma dočasných skladů k opakovaným dovozům, a stanovování podmínek pro dočasné uskladnění zboží,
- ověřování celních prohlášení včetně odběru vzorků,
- kontrola plnění, resp. dodržování podmínek a povinností stanovených celním úřadem deklarantům a jejich zástupcům, dalším fyzickým a právnickým osobám v různých druzích povolení (např. povolení týkajících se režimů s podmíněným osvobozením od cla a režimů s ekonomickými účinky, povolení ke zjednodušeným postupům, povolení nezajišťovat celní dluh, povolení k provozování celních skladů, veřejných celních pásem a veřejných celních skladů),
- realizace úkonů a kontrolních opatření vyplývajících z mezinárodních smluv, celních předpisů, vnitřních aktů řízení CS, a ze zavedené organizace práce a technologie celního řízení ,
- povolování vykládky a překládky dopravních prostředků se zbožím podléhajícím celnímu dohledu,
- příprava návrhu povolení na zkrácení či prodloužení lhůt vyplývajících z příslušných ustanovení celních předpisů,
- rozhodování o povolení podat neúplné celní prohlášení, vyjma zjednodušeného celního prohlášení,
- provádění celního řízení, včetně kontroly zboží mimo celní prostor CÚ, rozhodování o propuštění nebo nepropuštění zboží do navrhovaného celního režimu, rozhodování o přidělení celně schváleného určení s výjimkou zničení zboží pod celním dohledem a přenechání zboží ve prospěch státu,
- rozhodování o ukončení režimů s ekonomickými účinky a o následném přidělení celně schváleného určení v souladu s vydaným povolením,
- rozhodování o povinnosti zajistit celní dluh v případech, kdy zajištění celního dluhu není povinné, vyjma případů, kdy je povinnost celního dluhu stanovena jako součást písemného povolení nebo rozhodnutí CÚ,
- rozhodování o určení celní hodnoty zboží, rozhodování o preferenčním původu zboží včetně vydávání dokladu k osvědčení o původu zboží (EUR I) a jeho následném ověření (verifikace důkazu původu),
- projednávání v blokovém řízení celních přestupků a jiných správních deliktů, u kterých právní předpisy tento způsob vyřizování připouštějí, a provádění stanovených úkonů týkajících se zajištění zboží,
- rozhodování o propuštění zboží, je-li celní prohlášení podáváno ústně nebo jiným projevem vůle deklaranta,
- provádění úkonů souvisejících s usměrňováním pohybu osob a silničních dopravních prostředků v celním prostoru CÚ,
- zajištění administrativních činností a stanovených evidencí týkajících se celního řízení a celní statistiky,
- provozní správa aplikace stanovených informačních subsystémů, kontrola dodržování pravidel jejich provozu uživateli a poskytování odborné podpory, realizace vymezených opatření k restartu lokálních technických zařízení a opatření k odstranění nedostatků,
- vymezené činnosti v oblasti INTRASTAT,
- vedení evidence o kontrolovaném zboží podle § 23 zákona č. 21/1997 Sb., o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům, ve znění pozdějších předpisů.
Agenda daňového řízení
- registrace plátců spotřebních daní a vedení dalších evidencí potřebných pro správu spotřebních daní,
- vyměřování, vybírání a v oprávněných případech vracení spotřební daně, příprava podkladů pro právní úkony směřující k vymáhání nedoplatků spotřebních daní včetně jejich příslušenství,
- povolování zahájení a potvrzování ukončení dopravy vybraných výrobků v režimu podmíněného osvobození od daně, rozhodování o způsobu a výši zajištění daně při dopravě vybraných výrobků,
- povolování příjemce pro jednorázové přijímání vybraných výrobků,
- provádění kontrolní činnosti bezprostředně související s probíhajícím daňovým řízením,
- provádění činnosti vyplývající se zákona o lihu,
- provádění dalších úkonů v souladu se zákonem o spotřebních daních a zákonem o správě daní a poplatků,
- vyhodnocování funkčnosti a efektivnosti uživatelského SW v oblasti správy spotřebních daní, v případě potřeby navrhování a odůvodňování jeho změny,
- v rámci své působnosti získávání podkladů, spolupráce s příslušnými státními a územními orgány, organizacemi, zástupci profesních a zájmových svazů a podnikatelské veřejnosti a projednávání důležitých otázek týkajících se provádění správy spotřebních daní,
- zajišťování administrativních činností a stanovených evidencí týkajících se daňového řízení,
- provádění ve smyslu § 78 zákona č. 353/2003 Sb. „daňového dozoru“.
Agenda kontrol
- provádění následných kontrol po propuštění zboží, daňových kontrol, včetně případného vydání dodatečného platebního výměru, a kontrol podle zvláštních právních předpisů ve vymezeném rozsahu; součinnost s ostatními místně příslušnými finančními orgány a s ostatními orgány státní správy,
- na základě dožádání příslušných útvarů CŘ a CÚ provádění kontrol plnění podmínek vydaných povolení podle příslušných ustanovení zákona o spotřebních daních,
- realizace úkolů a opatření týkajících se kontrolovaného zboží na základě zvláštních předpisů,
- navrhování plánu následných kontrol po propuštění zboží, daňových kontrol a kontrol podle zvláštních právních předpisů,
- na základě zjištěných porušení celních a daňových předpisů navrhování a předávání příslušnému útvaru CÚ podněty a podklady k provedení analýzy rizik,
- objasňování přestupků a deliktů,
- provádění celního dohledu způsobem a v rozsahu stanoveném vnitřními akty řízení CS,
- provádění kontrol v oblasti nelegálního zaměstnávání cizinců.
- pátrání po zboží uniklém celnímu dohledu.
Agenda mobilního dohledu
- provádění celního dohledu,
- plnění vymezených úkolů pátrání po zboží uniklém celnímu dohledu,
- objasňování přestupků a deliktů,
- provádění doprovodu zboží přepravovaného v silniční dopravě od celního úřadu odeslání k celnímu úřadu určení,
- asistenční činnosti,
- kontrola plnění, resp. dodržování podmínek a povinností stanovených celním úřadem deklarantům a jejich zástupcům, dalším fyzickým a právnickým osobám v různých druzích povolení (kontrola mimo celní úřad, nezahrnuje celní kontrolu v rámci celního řízení),
- kontrola v oblasti vývozu předmětů kulturní hodnoty, kulturních památek a sbírek muzejní povahy,
- kontrola přepravy odpadů (dodržování zákona o odpadech),
- kontrola dovozu, vývozu a průvozu látek poškozujících ozónovou vrstvu Země,
- kontrola v oblasti mezinárodních kontrolních režimů,
- kontrola povolení k obchodu s vojenským materiálem,
- kontrola v oblasti CITES (dovoz, vývoz, přeprava, vnitřní trh),
- kontrola v oblasti obecné bezpečnosti výrobků,
- kontrola dálničních kuponů,
- kontrola dodržování povinných bezpečnostních přestávek v mezinárodní silniční dopravě dle dohody AETR,
- kontrola dodržování předpisů v oblasti ochrany duševního vlastnictví a ochrany spotřebitele,
- kontrola přepravy a balení reprodukčního materiálu lesních dřevin,
- ověřování údajů a plnění povinností osob pěstujících mák setý nebo konopí,
- kontrola certifikátu při přepravě a prodeji mořských ryb a produktů aquakultury,
- kontrola prodeje kolkovaných cigaret (alkoholických nápojů opatřených kontrolní páskou),
- v případě mimořádných událostí a katastrof zajišťování veřejného pořádku jako složka integrovaného záchranného systému,
- pravidelné kontroly na vnitřní hranici v případě mimořádných opatření (jaderná havárie na území členského státu EU, veterinární ochranná opatření atp.).
- kontrola dodržování nejvyšší přípustné hmotnosti na nápravu a nejvyšší přípustné hmotnosti nákladních vozidel nebo jízdních souprav,
- získávání podkladů pro realizaci úkolů a opatření týkajících se kontrolovaného zboží na základě zvláštních předpisů.
- podpora kontrolně technickými prostředky ostatním útvarům CÚ,
- činnosti v oblasti zbraní a donucovacích prostředků, střelecké, taktické přípravy a fyzické způsobilosti celníků..
O r g a n i z a č n í s t r u k t u r a C Ú :
Organizační struktura CÚ zahrnuje tyto organizační útvary:
odbor 02 - Cel a daní, který se člení na:
- oddělení 021 - Právní podpory a správy příjmů - pro výkon agendy právní podpory celního řízení a daňového řízení, agendy správy příjmů, agendy revize správnosti vyměřených daní a agendy vymáhání a exekucí,
- oddělení 022 - Celní a daňové - pro společný výkon agendy celního řízení a agendy daňového řízení, nebo
- oddělení 023 - Celní - pro samostatný výkon agendy celního řízení, anebo
- oddělení 024 - Daňové - pro samostatný výkon agendy daňového řízení,
- oddělení 025 - 02x Detašované oddělení odboru 02 , je-li zřízeno - pro výkon vymezených činností odboru 02 mimo sídlo CÚ,
odbor 03 Dohledu a kontroly, který se člení na:
- oddělení 031 - Kontrol - pro výkon agendy kontrol,
- oddělení 032 - Mobilního dohledu - pro výkon agendy mobilního dohledu,
- oddělení 033 - 03x Detašované oddělení odboru 03 - pro výkon činností odboru 03 mimo sídlo CÚ,
oddělení 010 - Kanceláře CÚ - pro výkon agendy kanceláře CÚ a agendy informatiky,
oddělení 011 - Podpory - pro výkon agendy jednotné aplikace kontrolních a řídících mechanismů,
|