c e l n í  ú ř a d  z l í n :

  N á p l ň  č i n n o s t í  o d d ě l e n  í  a  p o b o č e k  C Ú 

dle Organizačního řádu Celní správy České Republiky. V rámci celního úřadu jsou vykonávány tyto agendy:

odrazka kanceláře CÚ,
odrazka informatiky,
odrazka jednotné aplikace kontrolních a řídících mechanismů,
odrazka právní podpory celního a daňového řízení,
odrazka správy příjmů,
odrazka revize správnosti vyměřených cel a daní,
odrazka vymáhání a exekucí,
odrazka celního řízení,
odrazka daňového řízení,
odrazka kontrol,
odrazka mobilního dohledu.

  H l a v n í  č i n n o s t i  v  a g e n d á c h  v y k o n á v a n ý c h  n a  C Ú 

    Agenda Kanceláře CÚ
  1. podpora řízení a koordinace, činnosti sekretariátu ředitele CÚ a jeho zástupce,
  2. zpracování personálních náležitostí ve vymezeném rozsahu, kontrola výkazů docházky,
  3. zpracování personálních náležitostí ve vymezeném rozsahu, kontrola výkazů docházky,
  4. koordinace a zabezpečení vymezených úkolů týkajících se svobodného přístupu k informacím a spolupráce s veřejností,
  5. zabezpečení vymezených úkolů v oblasti ochrany osobních údajů,
  6. zajištění vymezených úkolů MTZ a vystrojování zaměstnanců CÚ, koordinace a zajištění stanoveného rozsahu údržby a provozu budov a zařízení, revizí, zkoušek a s tím spojených činností a opatření k hospodárnému využívání svěřených prostředků, zajištění majetkové evidence,
  7. zajištění vymezených úkolů v oblasti ostrahy budov CÚ, využití EPS, EZS, úkolů BOZP a požární ochrany.
  8. zajištění provozu a údržby vozidel přidělených na CÚ, kontroly jejich technického stavu, realizace opatření k jejich hospodárnému využití, zajištění servisních prohlídek, oprav a kontrol ve STK, zpracování měsíčních výkazů ”výkonu motorového vozidla”,
  9. zajištění stanovených úkolů civilní ochrany a úkolů souvisejících s mimořádnými situacemi,
  10. zajištění činností personální podpory ředitele CÚ, včetně sociálních otázek, koordinace a přípravy vzdělávání zaměstnanců.
-Zpět nahoru
    Agenda Informatiky
  1. soustřeďování dat z činnosti CÚ a správa datové základny CÚ,
  2. b) zajišťování provozu celních informačních subsystémů v rámci CÚ a spojení CÚ s nadřízenými útvary a s externími subjekty při výměně datových a textových souborů,
  3. zajišťování úkolů v oblasti bezpečnostní politiky IS CS v rámci CÚ,
  4. správa datové sítě, zajišťování efektivního využití komunikačních prostředků lokální a rozsáhlé sítě Finet-CIS a telekomunikačních prostředků v rámci CÚ,
  5. instalace a správa jednotného softwarového vybavení útvarů CÚ, provádění kontroly instalované VT a efektivnosti jejího využití, koordinace rozšiřování VT v rámci CÚ, zajišťování servisu a údržby VT ve stanoveném rozsahu,
  6. zajišťování informační podpory CÚ, příprava požadovaných přehledů a rozborů z datové základny, vyhodnocování funkčnosti a efektivnosti uživatelského SW užívaného na CÚ a v případě potřeby odůvodňování a navrhování změn,
  7. povolování elektronické komunikace.
-Zpět nahoru
    Agenda jednotné aplikace řídících a kontrolních mechanismů
  1. koordinace a podpora jednotné aplikace vnitřních aktů řízení CS v rámci CÚ a stanovených kontrolních mechanismů, vyhodnocování jejich účinnosti, navrhování opatření k odstranění nedostatků a ke zvýšení efektivnosti výkonu celní správy v působnosti CÚ,
  2. plnění ostatních úkolů souvisejících s podporou řízení, s koordinací mezi útvary v rámci CÚ a se zajištěním jejich informovaností,
  3. příprava požadovaných přehledů a rozborů a zajišťování analytické podpory vedení CÚ, poskytování informací z analytické a kontrolní činnosti příslušným útvarům CŘ,
  4. organizování vyřizování stížností, podnětů a petic občanů adresovaných nebo postoupených CÚ,
  5. sběr, správa, vyhodnocení a koordinace využití dat z kontrolní činnosti CÚ, kontinuální analytická činnost podporující řízení rizik v rámci CÚ,
  6. kontrola výstupních dat vedených v informačních subsystémech určených pro celní a daňové řízení a kontrola údajů pro kontrolní mechanismy aplikované technologie celního řízení a daňového řízení,
  7. provádění dokumentační kontroly celního a daňového řízení a realizace ostatních kontrolních opatření souvisejících s efektivní správou cla a daní,
  8. spolupráce s ostatními útvary CÚ, navrhování na základě provedené analýzy rizik subjektů k zařazení do plánu kontrol a zpětné vyhodnocování účinnosti navržených opatření,
  9. zajišťování vymezených úkolů v oblasti výkaznictví, průběžná analýza základních údajů z provádění celního dohledu a z pracovního zatížení útvarů (VZÚVS).
-Zpět nahoru
    Agenda právní podpory celního a daňového řízení
  1. provádění řízení o celních přestupcích, celních deliktech, jiných správních deliktech, přestupcích a jiných správních deliktech podle zákona o spotřebních daních,
  2. příprava právních úkonů směřujících k použití řádných či mimořádných opravných prostředků nebo ustanovení celních předpisů o opravách či rušení celních prohlášení a rozhodnutí CÚ,
  3. příprava rozhodnutí o povolení provozování dočasných skladů k opakovaným dovozům, k provozování celních skladů, o povolování režimů s ekonomickými účinky, o povolování zjednodušených postupů, včetně povolení schváleného příjemce či schváleného odesílatele podle ustanovení celních předpisů pro celní režim tranzitu,
  4. provádění daňového řízení a příprava rozhodnutí v daňovém řízení, pokud je vyměřován celní dluh z úřední povinnosti nebo z podnětu daňového subjektu a nebo je stanovována povinnost zaplatit nedoplatek,
  5. provádění úkonů a příprava podkladů pro rozhodování v rámci řádných a mimořádných opravných prostředků,
  6. příprava rozhodnutí o realizaci celního zástavního práva a jiného zástavního práva, příprava smluv o zřízení zástavního práva k zajištění celního dluhu,
  7. příprava rozhodnutí o povolení zničení zboží pod celním dohledem, o přenechání zboží ve prospěch státu,
  8. příprava ostatních individuálních právních a jiných úkonů týkajících se uplatňování dalších ustanovení celního zákona nebo zákona o celní správě,
  9. příprava předkládacích zpráv, návrhů a stanovisek pro potřebu celního orgánu 2. instance a pro GŘC.
-Zpět nahoru
    Agenda správy příjmů
  1. zajišťování činností v oblasti
    • správy příjmů vnitrostátní spotřební daně (evidence schválených platebních poukazů a jejich realizace),
    • správy ostatních celních a daňových příjmů, poplatků,
    • správy cizích peněz a nejasných plateb,
    • vypočítávání a předepisování úroků z prodlení,
  2. provádění odvodů vlastních zdrojů na mimorozpočtový účet GŘC,
  3. provádění odvodů vnitrostátní spotřební daně a ostatních příjmů z dovozu a jejich zúčtování do národního rozpočtu,
  4. výkon pokladní činnosti a platební styk k bankovním účtům CÚ,
  5. vedení výkaznictví v oblasti příjmů (uzávěrky,výkazy, výkazy pro EU, rozbory),
  6. evidence, analýza a vymáhání nedoplatků,
  7. provádění činností v oblasti vymáhání nedoplatků cla, daní a poplatků vybíraných při dovozu zboží formou výzvy k peněžitému plnění v náhradní lhůtě,
  8. příprava podkladů pro rozhodnutí o ulehčení plateb, odpisů a prominutí, včetně oblasti přihlášení pohledávek ke konkursnímu řízení apod.,
  9. příprava podkladů a spolupráce při prodeji zboží a provádění dražeb, a pro právní úkony v oblasti daňových exekucí apod.,
  10. provádění vrácení přeplatků celních a daňových příjmů na základě rozhodnutí.
-Zpět nahoru
    Agenda revize správnosti vyměřených cel a daní
  1. provádění kontrolní činnosti v oblasti správnosti výpočtu výměru vlastních zdrojů EU,
  2. výkon kontrolní činnosti při správě příjmů,
  3. kontrola dodržování lhůt v celním a daňovém řízení,
  4. zpracovávání rozborů v oblasti celních a daňových příjmů,
  5. zpracovávání a kontrola podkladů pro hlášení případů podvodů a nesrovnalostí v působnosti CÚ,
  6. evidence případů podvodů a nesrovnalostí a zpracovávání hlášení pro nadřízené CŘ,
  7. spolupráce s odborem 03 - Dohledu a kontroly CÚ, popřípadě CŘ při zpracování hlášení případů podvodů a nesrovnalostí.
-Zpět nahoru
    Agenda vymáhání a exekucí
  1. provádění veškerých právních úkonů směřujících k vymáhání nedoplatků cla, daní a poplatků (včetně vnitrostátní SPD), včetně pokut uložených CÚ a předepsaných nákladů řízení, které nebyly zaplaceny ve lhůtě splatnosti,
  2. vyřizování záležitostí týkajících se konkurzního řízení do podání přihlášky, daňových exekucí, dražeb apod.,
  3. příprava a podávání žalob na neúčinnost právních úkonů (odporování právním úkonům), jiných určovacích žalob, odporů u smluv o prodeji a dalších žalob v rámci vymáhacího řízení, zastupování státu před soudy,
  4. výkon činností spojených s realizací zboží, které v souvislosti s porušením celně právních předpisů anebo na základě těchto předpisů připadlo státu,
  5. příprava rozhodnutí o povolení jednotného zápisu cla, o ulehčení plateb cla, o odkladu platby, o prominutí nebo vrácení cla o prominutí nebo vrácení SPD a o odpisu,
  6. vyhotovování exekučních příkazů na přikázání pohledávky na peněžní prostředky dlužníka na účtech vedených u bank.
-Zpět nahoru
    Agenda celního řízení
  1. ukončování režimu tranzitu, včetně administrativních formalit pro vyřízení tranzitních operací, přijímání souhrnných celních prohlášení a celních prohlášení na propuštění zboží do jednotlivých celních režimů,
  2. povolování dočasných skladů, vyjma dočasných skladů k opakovaným dovozům, a stanovování podmínek pro dočasné uskladnění zboží,
  3. ověřování celních prohlášení včetně odběru vzorků,
  4. kontrola plnění, resp. dodržování podmínek a povinností stanovených celním úřadem deklarantům a jejich zástupcům, dalším fyzickým a právnickým osobám v různých druzích povolení (např. povolení týkajících se režimů s podmíněným osvobozením od cla a režimů s ekonomickými účinky, povolení ke zjednodušeným postupům, povolení nezajišťovat celní dluh, povolení k provozování celních skladů, veřejných celních pásem a veřejných celních skladů),
  5. realizace úkonů a kontrolních opatření vyplývajících z mezinárodních smluv, celních předpisů, vnitřních aktů řízení CS, a ze zavedené organizace práce a technologie celního řízení ,
  6. povolování vykládky a překládky dopravních prostředků se zbožím podléhajícím celnímu dohledu,
  7. příprava návrhu povolení na zkrácení či prodloužení lhůt vyplývajících z příslušných ustanovení celních předpisů,
  8. rozhodování o povolení podat neúplné celní prohlášení, vyjma zjednodušeného celního prohlášení,
  9. provádění celního řízení, včetně kontroly zboží mimo celní prostor CÚ, rozhodování o propuštění nebo nepropuštění zboží do navrhovaného celního režimu, rozhodování o přidělení celně schváleného určení s výjimkou zničení zboží pod celním dohledem a přenechání zboží ve prospěch státu,
  10. rozhodování o ukončení režimů s ekonomickými účinky a o následném přidělení celně schváleného určení v souladu s vydaným povolením,
  11. rozhodování o povinnosti zajistit celní dluh v případech, kdy zajištění celního dluhu není povinné, vyjma případů, kdy je povinnost celního dluhu stanovena jako součást písemného povolení nebo rozhodnutí CÚ,
  12. rozhodování o určení celní hodnoty zboží, rozhodování o preferenčním původu zboží včetně vydávání dokladu k osvědčení o původu zboží (EUR I) a jeho následném ověření (verifikace důkazu původu),
  13. projednávání v blokovém řízení celních přestupků a jiných správních deliktů, u kterých právní předpisy tento způsob vyřizování připouštějí, a provádění stanovených úkonů týkajících se zajištění zboží,
  14. rozhodování o propuštění zboží, je-li celní prohlášení podáváno ústně nebo jiným projevem vůle deklaranta,
  15. provádění úkonů souvisejících s usměrňováním pohybu osob a silničních dopravních prostředků v celním prostoru CÚ,
  16. zajištění administrativních činností a stanovených evidencí týkajících se celního řízení a celní statistiky,
  17. provozní správa aplikace stanovených informačních subsystémů, kontrola dodržování pravidel jejich provozu uživateli a poskytování odborné podpory, realizace vymezených opatření k restartu lokálních technických zařízení a opatření k odstranění nedostatků,
  18. vymezené činnosti v oblasti INTRASTAT,
  19. vedení evidence o kontrolovaném zboží podle § 23 zákona č. 21/1997 Sb., o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům, ve znění pozdějších předpisů.
-Zpět nahoru
    Agenda daňového řízení
  1. registrace plátců spotřebních daní a vedení dalších evidencí potřebných pro správu spotřebních daní,
  2. vyměřování, vybírání a v oprávněných případech vracení spotřební daně, příprava podkladů pro právní úkony směřující k vymáhání nedoplatků spotřebních daní včetně jejich příslušenství,
  3. povolování zahájení a potvrzování ukončení dopravy vybraných výrobků v režimu podmíněného osvobození od daně, rozhodování o způsobu a výši zajištění daně při dopravě vybraných výrobků,
  4. povolování příjemce pro jednorázové přijímání vybraných výrobků,
  5. provádění kontrolní činnosti bezprostředně související s probíhajícím daňovým řízením,
  6. provádění činnosti vyplývající se zákona o lihu,
  7. provádění dalších úkonů v souladu se zákonem o spotřebních daních a zákonem o správě daní a poplatků,
  8. vyhodnocování funkčnosti a efektivnosti uživatelského SW v oblasti správy spotřebních daní, v případě potřeby navrhování a odůvodňování jeho změny,
  9. v rámci své působnosti získávání podkladů, spolupráce s příslušnými státními a územními orgány, organizacemi, zástupci profesních a zájmových svazů a podnikatelské veřejnosti a projednávání důležitých otázek týkajících se provádění správy spotřebních daní,
  10. zajišťování administrativních činností a stanovených evidencí týkajících se daňového řízení,
  11. provádění ve smyslu § 78 zákona č. 353/2003 Sb. „daňového dozoru“.
-Zpět nahoru
    Agenda kontrol
  1. provádění následných kontrol po propuštění zboží, daňových kontrol, včetně případného vydání dodatečného platebního výměru, a kontrol podle zvláštních právních předpisů ve vymezeném rozsahu; součinnost s ostatními místně příslušnými finančními orgány a s ostatními orgány státní správy,
  2. na základě dožádání příslušných útvarů CŘ a CÚ provádění kontrol plnění podmínek vydaných povolení podle příslušných ustanovení zákona o spotřebních daních,
  3. realizace úkolů a opatření týkajících se kontrolovaného zboží na základě zvláštních předpisů,
  4. navrhování plánu následných kontrol po propuštění zboží, daňových kontrol a kontrol podle zvláštních právních předpisů,
  5. na základě zjištěných porušení celních a daňových předpisů navrhování a předávání příslušnému útvaru CÚ podněty a podklady k provedení analýzy rizik,
  6. objasňování přestupků a deliktů,
  7. provádění celního dohledu způsobem a v rozsahu stanoveném vnitřními akty řízení CS,
  8. provádění kontrol v oblasti nelegálního zaměstnávání cizinců.
  9. pátrání po zboží uniklém celnímu dohledu.
-Zpět nahoru
    Agenda mobilního dohledu
  1. provádění celního dohledu,
  2. plnění vymezených úkolů pátrání po zboží uniklém celnímu dohledu,
  3. objasňování přestupků a deliktů,
  4. provádění doprovodu zboží přepravovaného v silniční dopravě od celního úřadu odeslání k celnímu úřadu určení,
  5. asistenční činnosti,
  6. kontrola plnění, resp. dodržování podmínek a povinností stanovených celním úřadem deklarantům a jejich zástupcům, dalším fyzickým a právnickým osobám v různých druzích povolení (kontrola mimo celní úřad, nezahrnuje celní kontrolu v rámci celního řízení),
  7. kontrola v oblasti vývozu předmětů kulturní hodnoty, kulturních památek a sbírek muzejní povahy,
  8. kontrola přepravy odpadů (dodržování zákona o odpadech),
  9. kontrola dovozu, vývozu a průvozu látek poškozujících ozónovou vrstvu Země,
  10. kontrola v oblasti mezinárodních kontrolních režimů,
  11. kontrola povolení k obchodu s vojenským materiálem,
  12. kontrola v oblasti CITES (dovoz, vývoz, přeprava, vnitřní trh),
  13. kontrola v oblasti obecné bezpečnosti výrobků,
  14. kontrola dálničních kuponů,
  15. kontrola dodržování povinných bezpečnostních přestávek v mezinárodní silniční dopravě dle dohody AETR,
  16. kontrola dodržování předpisů v oblasti ochrany duševního vlastnictví a ochrany spotřebitele,
  17. kontrola přepravy a balení reprodukčního materiálu lesních dřevin,
  18. ověřování údajů a plnění povinností osob pěstujících mák setý nebo konopí,
  19. kontrola certifikátu při přepravě a prodeji mořských ryb a produktů aquakultury,
  20. kontrola prodeje kolkovaných cigaret (alkoholických nápojů opatřených kontrolní páskou),
  21. v případě mimořádných událostí a katastrof zajišťování veřejného pořádku jako složka integrovaného záchranného systému,
  22. pravidelné kontroly na vnitřní hranici v případě mimořádných opatření (jaderná havárie na území členského státu EU, veterinární ochranná opatření atp.).
  23. kontrola dodržování nejvyšší přípustné hmotnosti na nápravu a nejvyšší přípustné hmotnosti nákladních vozidel nebo jízdních souprav,
  24. získávání podkladů pro realizaci úkolů a opatření týkajících se kontrolovaného zboží na základě zvláštních předpisů.
  25. podpora kontrolně technickými prostředky ostatním útvarům CÚ,
  26. činnosti v oblasti zbraní a donucovacích prostředků, střelecké, taktické přípravy a fyzické způsobilosti celníků..
-Zpět nahoru

  O r g a n i z a č n í  s t r u k t u r a  C Ú :

Organizační struktura CÚ zahrnuje tyto organizační útvary:

  1. odbor 02 - Cel a daní, který se člení na:

    • oddělení 021 - Právní podpory a správy příjmů - pro výkon agendy právní podpory celního řízení a daňového řízení, agendy správy příjmů, agendy revize správnosti vyměřených daní a agendy vymáhání a exekucí,
    • oddělení 022 - Celní a daňové - pro společný výkon agendy celního řízení a agendy daňového řízení, nebo
    • oddělení 023 - Celní - pro samostatný výkon agendy celního řízení, anebo
    • oddělení 024 - Daňové - pro samostatný výkon agendy daňového řízení,
    • oddělení 025 - 02x Detašované oddělení odboru 02 , je-li zřízeno - pro výkon vymezených činností odboru 02 mimo sídlo CÚ,
  2. odbor 03 Dohledu a kontroly, který se člení na:

    • oddělení 031 - Kontrol - pro výkon agendy kontrol,
    • oddělení 032 - Mobilního dohledu - pro výkon agendy mobilního dohledu,
    • oddělení 033 - 03x Detašované oddělení odboru 03 - pro výkon činností odboru 03 mimo sídlo CÚ,
  3. oddělení 010 - Kanceláře CÚ - pro výkon agendy kanceláře CÚ a agendy informatiky,

  4. oddělení 011 - Podpory - pro výkon agendy jednotné aplikace kontrolních a řídících mechanismů,

-Zpět nahoru